Як змінюється журналістська освіта в добу цифровізації, постправди та ШІ


Доцент кафедри Інформаційної та соціокультурної діяльності Ольга Блашків взяла участь 30.09.2025 р. у Всеукраїнській конференції «Академія викладачів журналістики», організованої ГО «Український інститут медіа та комунікації» спільно з DW Akademie, за підтримки UNDP Ukraine / ПРООН в Україні та фінансування Посольство Японії в Україні / 在ウクライナ日本国大使館 / Embassy of Japan in Ukraine, фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ), а також у партнерстві з Mohyla School of Journalism / Могилянська Школа Журналістики.
Вступне пленарне засідання розпочали спікери: Кирил Савін (DW Akademie), Олена Урсу (ПРООН), Сергій Квіт (НаУКМА). Ключова ідея: роль журналістської освіти в умовах війни, необхідність адаптації навчальних програм до нових реалій. У цьому контексті виконавча директорка ГО УІМК Діана Дуцик та її колега Галина Будівська презентували результати дослідження, яке включає результати шестирічної навчальної програми Академії викладачів журналістики, – «Журналістська освіта в умовах війни: методи та підходи».
Конференція, присвячена актуальним викликам у журналістській освіті в Україні, охоплювала три ключові панельні дискусії:
Сесія 1. Майбутнє журналістської освіти в цифрову добу
Учасники: Віктор Кіщак (Forbes), Наталя Стеблина (ДонНУ ім. В. Стуса), Ірина Копистинська (КНУ ім. В. Стефаника), Вікторія Шевченко (ННІ журналістики КНУ ім. Т. Шевченка), Вікторія Романюк (Могилянська школа журналістики НаУКМА).
Чи встигають університети за темпами технологічних змін?
Які компетентності залишаються базовими, а які потрібно додати?
Висновок: освіта має бути динамічною, цифрово орієнтованою й відкритою до інновацій.
сесія 2. журналістська освіта в епоху постправди
Дискусія зосереджувалася на підготовці майбутніх журналістів до роботи в умовах дезінформаційних кампаній та ІПСО.
Експерти: Євгенія Моторевська (Kyiv Independent), Парасковія Дворянин (ЛНУ ім. І. Франка), Євген Федченко (Могилянська школа журналістики НаУКМА), Ольга Юркова (КПІ ім. І. Сікорського), Віталій Улибін (“Полтавська хвиля”, Університет Грінченка) та модератор Альона Романюк підкреслили: без медіаграмотності не можна якісно готувати журналістів до боротьби з дезінформацією.
Потрібна тісна співпраця університетів, громадського сектору та медіа.
сесія 3. як ші змінює парадигму журналістської освіти
Сесія присвячена впливу штучного інтелекту на базові журналістські навички та появі нових компетентностей.
Учасники: Владислава Кудельник (Цукр), Надія Баловсяк (УКУ), Олександра Ярошенко (НаУКМА), Роман Пазюк (ЧНУ), Павло Мірошниченко (ЗНУ) та модераторка Олена Чуранова.
Як навчити студентів критично працювати з технологіями?
Які нові навички потрібні журналістам епохи ШI?
ШІ — це інструмент, але не заміна мислення й етики.
Окремо презентовано ініціативу зі створення професійного стандарту “Журналіст” у Національному реєстрі кваліфікацій — важливий крок до оновлення вимог до професії (спікери: Вікторія Сидоренко, Федір Скрипник (Суспільне).