Тренінг для лекторів польської мови з елементами емоційної регуляції
Польська фундація «SOK» є відомою серед освітян далеко за межами Польщі, оскільки тривалий час організовує курси підвищення кваліфікації для викладачів іноземних мов. Такий тренінг є цікавим і для осіб, які працюють у закладах освіти і культури та хочуть підтримати українських дітей і молодь у вивченні польської мови та культури.
Цього року у восьмій сесії згаданої освітньої програми взяла участь доктор філологічних наук, професор кафедри інформаційної та соціокультурної діяльності СГФ ЗУНУ Ірина Шкіцька. У період з 06 до 18 лютого вона щоденно опрацьовувала лекційні матеріали, розміщені на освітньому порталі фундації «SOK», і брала активну участь у практичних заняттях, що проходили на платформі «Zoom».
Тематика занять була дуже різноманітною:
• методи, принципи та прийоми викладання польської мови;
• навчання іноземної мови без мови-посередника;
• сучасні підходи до виправлення помилок учнів;
• роль викладача в мотивуванні студентів й організації навчання;
• особливості навчання польської мови студентів-слов’ян;
• специфіка засвоєння лексики з урахуванням результатів нейролінгвістичних досліджень та ін.
Особливо захопливими були семінари, присвячені роботі над правильною вимовою учнів, а також способам репрезентації культури Польщі на мовних заняттях.
Курси вели висококваліфіковані викладачі, які мають глибокі знання з польської культури, мови та методики її навчання — Каміла Дембінська, Катажина Беднарська-Адамович, Агнешка Малиська, Ізабела Гурницька-Здзех, Марія Смірнов та інші. На заняттях постійно наголошувалось на важливості врахування індивідуальних особливостей учнів під час навчання їх іноземних мов та пріоритетності використання комунікативного підходу.
До того ж тренінг містив компонент емоційної регуляції у вигляді серії дихальних вправ, які покращують концентрацію, знижують рівень стресу та допомагають досягти психічної стійкості.
Загалом участь у такій програмі дає змогу українським педагогам не тільки підсилити особистісні та професійні компетенції стосовно викладання іноземних мов, але й збагатити інструментарій роботи з дітьми та молоддю у сфері емоційної регуляції та психоосвіти, а також істотно підвищити свій рівень володіння польською мовою.
Найцінніше в цьому тренінгу, на думку Ірини Шкіцької, — можливість обміну думками і досвідом із польськими освітянами, відчуття дружності, єдності поглядів і взаємопідтримки в досягненні спільної мети — навчати інших і робити світ кращим.
Szkolenia dla lektorów języka polskiego z elementami regulacji emocjonalnej
Polska fundacja „SOK” jest znana wśród pedagogów daleko poza granicami Polski, ponieważ od dawna organizuje zaawansowane szkolenia dla nauczycieli języków obcych. Takie szkolenia jest również interesujące dla osób pracujących w placówkach oświatowych i kulturalnych, które chcą wspierać ukraińskie dzieci i młodzież w nauce języka i kultury polskiej.
W tym roku doktor nauk filologicznych, profesor Katedry Działań Informacyjnych Zachodnioukraińskiego Uniwersytetu Narodowego w Tarnopolu Iryna Szkicka wzięła udział w ósmej sesji wspomnianego programu edukacyjnego. W okresie od 6 do 18 lutego codziennie Pani Profesor pracowała nad materiałami wykładowymi zamieszczonymi na portalu edukacyjnym fundacji „SOK”, a także aktywnie uczestniczyła w zajęciach praktycznych prowadzonych na platformie „Zoom”.
Tematyka zajęć była bardzo różnorodna:
• metody, zasady i techniki nauczania języka polskiego;
• nauka języka obcego bez języka pośredniego;
• nowoczesne podejście do poprawiania błędów uczniów;
• rola nauczyciela w motywowaniu uczniów i organizowaniu nauczania;
• specyfika nauczania języka polskiego w grupach słowiańskich;
• przyswajanie słownictwa z uwzględnieniem wyników badań neurolingwistycznych itp.
Szczególnie emocjonujące były seminaria poświęcone pracy nad poprawną wymową uczniów oraz sposobami przedstawiania kultury polskiej na zajęciach językowych.
Kursy prowadziły wysoko wykwalifikowane wykładowczyni posiadające głęboką wiedzę na temat polskiej kultury, języka i metod nauczania — Kamila Dembińska, Katarzyna Bednarska-Adamowycz, Agnieszka Małyska, Izabela Gurnytska-Zdzeh, Maria Smirnov i inne. Na zajęciach stale podkreślano wagę uwzględniania indywidualnych cech uczniów podczas nauczania ich języków obcych oraz priorytet stosowania podejścia komunikatywnego.
Dodatkowo trening zawierał element regulacji emocjonalnej w postaci serii ćwiczeń oddechowych poprawiających koncentrację, redukujących stres i pomagających osiągnąć stabilność psychiczną.
Ogólnie rzecz biorąc, udział w takim programie umożliwia ukraińskim nauczycielom nie tylko wzmocnienie kompetencji osobistych i zawodowych w nauczaniu języków obcych, ale także wzbogacenie warsztatu pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie regulacji emocjonalnej i psychoedukacji, a także znacząco podnosi poziom znajomości języka polskiego.
Najcenniejsza w tym szkoleniu zdaniem Iryny Szkickiej jest możliwość wymiany pomysłów i doświadczeń z polskimi pedagogami, poczucie przyjaźni, jedność poglądów i wzajemne wsparcie w osiąganiu wspólnego celu – uczyć innych i czynić świat lepszym miejscem.